Widoki Warszawy. Dusza krajobrazu drzemie w człowieku, który na niego spogląda.Krajobraz odczytujemy nie tylko umysłem, ale i sercem. Widoki Warszawy są próbą zastosowania fenomenologii do badań krajobrazu. Przedstawione obrazy Warszawy są próbą zastosowania fenomenologii do badania krajobrazu. Opieram się na klasycznej myśli fenomenologicznej Edmunda (Edmund) Husserla i Maurycego (Maurice) Merlau-Ponty w jej zastosowaniu do badań nad krajobrazem. W tradycji polskiej fenomenologii Romana Ingardena i Romana Rożdżeńskiego aktywne spostrzeganie pozwala na ukazanie fenomenu „rzeczy samej w sobie”. Przyjęta metoda badań łączy tradycję rysunku pejzażowego z pojęciem fenomenu, jako odwzorowanym w umyśle odbiciem rzeczywistości zewnętrznej. Stąd założona spontaniczność wykonywanych rysunków i obrazów. Przedmiotem badań jest krajobraz Warszawy. Przebieg badań i uzyskane wyniki przedstawiono w 5 kolejnych częściach. W części 1: pejzaż i fenomen pejzażu, opisano relacje zachodzące pomiędzy krajobrazem, a jego odbiciem w rysunku i malarstwie pejzażowym. Część 2: widok a fenomen, zawiera przegląd klasycznej myśli fenomenologicznej Edmunda (Edmund) Husserla i Maurycego (Maurice) Merlau-Ponty w jej zastosowaniu do badań nad krajobrazem. W części 3: dotychczasowa ikonografia Warszawy pokazano, jak Warszawa była dotychczas przedstawiana w wizerunkach jako miasto. W części 4: dotychczasowa ikonografia widoków Warszawy przedstawiono historyczną zmienność najważniejszych, ujętych w widokach, krajobrazów miejskich. W części 5: widoki krajobrazowe, zamieszczono wyniki zastosowania metody fenomenologicznej do badań nad krajobrazem Warszawy. Wyniki badań obejmują widok Warszawy z lotu ptaka, panoramę Warszawy z Pragi, panoramę Warszawy z Pałacu Kultury i Nauki, 20 miejskich widoków krajobrazowych zawierających: określenie umieszczonego w przestrzeni publicznej punktu widokowego, wykonane z tego punktu ujęcie rysunkowe i fotograficzne widoku, oraz jego wierszowany i tekstowy opis, 8 wykonanych na tej podstawie obrazów.
Pełny tekst Jan Rylke. Widoki Warszawy (Views of Warsaw) zamieszczony w: (Jan Rylke red.) Przyroda i miasto. T. V. Wydaw. SGGW. Warszawa 2003., s. 101-149 Jan Rylke, Face of Warsaw. Ann. Of Warsaw Agricult. Univ. – SGGW, Horticult. (Landsc. Architect.) Warszawa 2003r. 24, s. 177 – 187 Szkice i fotografie pokazane na wystawie Po widoki Warszawy (wspólnie z Jeremim T. Królikowskim i Teresą Tyszowiecką - Tarkowską) w Teatrze Nowym w 2003 roku Obrazy, wraz z odpowiadającymi im szkicami i fotografiami, pokazane na na wystawie Krajobrazy Warszawy (wspólnie z Jeremim T. Królikowskim) w OW SARP w 2003 roku Panoramy, widok z lotu ptaka oraz dokumentacja historyczna pokazana na wystawie w Galerii Działań w marcu/kwietniu 2004 rok |
|
Views of Warsaw are a trial of phenomenology application in landscape studies. Undertaken method combines the landscape drawing tradition with phenomenological concept of phenomenon, as reflection of external reality, imagined in a human mind. The subject of research is Warsaw landscape. Research progress and obtained results are presented in 5 following parts. In the first part: the landscape and landscape phenomenon, the relations between a landscape and its reflection in landscape drawing and painting were described. The second part: a view and a phenomenon contains the review of classical, phenomenological ideas of Edmund Husserl and Maurice Merlau-Ponty applied to landscape research. In the third part: Warsaw iconography up to now the way of showing Warsaw as a city in the pictures so far is presented. In the forth part: Warsaw views iconography up to now the historical diversity of the main city landscapes, shown in views is presented. The fifth part: the landscape views contains results of the phenomenological method applied to Warsaw landscape researches. The results of researches contain 20 city landscape views, which include: a specification of the view point located in a public space, a drawing and a photograph of the view and its description in rhyme and prose. |
|
Warszawa z lotu ptaka, akryl, płótno, 114x130 cm
Panorama Warszawy z Pragi
Panorama Warszawy z Pałacu Kultury i Nauki |
|
|
|
Rekonstrukcja historyczna - Jola Krukowska & Jan Rylke w Galerii Działań 26 marca 04 - fotografował Mikołaj Tym | |
Panorama Warszawy malowana w Wilanowie 12 września 2004 roku wspólnie z Jeremim T. Królikowskim i Tomaszem Turczynowiczem - fotografował Mikołaj Tym. Poprawialiśmy ją w 2005 roku na święcie Pragi Północ i wieszaliśmy na ogrodzeniu fabryki wódek "Koneser" |
|
Z placu Zamkowego Widać Wisłę |
Liście opadają Przed gmachem Politechniki |
Fasada Wizytek zasłonięta Wachlarzem z drzew |
Kopernik pilnuje końca Krakowskiego Przedmieścia |
Przed Zachętą drzewa Za nią boska i bezboska wieża |
Święta Anna Osuwa się ze skarpy W kierunku Miasta Marii |
Na placu Bankowym Między drutami Stoi Słowacki Stał Dzierżyński |
Plac na Rozdrożu
Alei Wyzwolenia i Armii Ludowej
Pomiędzy nimi schody |
Szybkie jak tramwaj Spojrzenie na Pragę |
Jak car bez czapki Bezpański bez wież Kościół Aleksandra |
Nieznany żołnierz leży Entre cour et jardin Jak wielu z żołnierzy |
Panorama Warszawy Stoi po kolana w Wiśle |
Sąd Najwyższy Nie jest jeszcze Sądem Ostatecznym |
Wyspa św. Aleksandra W oceanie Trzech Krzyży |
Wokół placu Unii Splątanie kultury |
Plac Piłsudskiego placem budowy |
Jak spiżowy grosz czynszowy Przed Urzędem i Bogiem Książe Pepi z koniem |
Z trzech krzyży Zostały dwa I kamienica |
Na rysunku są razem: Fałszywa konstytucja Prawdziwy Zbawiciel |
Sobór powszechny i prawosławny Na rogu Targowej i Solidarności |
Kilka starszych rysunków z Warszawy tutaj. Były publikowane w numerze 15 Arché z 1997 roku | |
Wtedy robili Metro Centrum - to jest widok na hotel Polonia - obok jest obok. To oczywiście Grób Nieznanego Żołnierza. | |
To widoki na Koszykową z Wydziałem Architektury. Tego podwórka przy placu Trzech Krzyży już nie ma. To widok z mojego okna na Ursynów |